zondag 9 oktober 2011

Regen en modder

Zaterdag stond de toertocht van de Spetters op het programma in de Vijfwegen. In tegenstelling tot mijn aanvankelijke plannen om twee toertochten te rijden bleef het slechts bij die ene toertocht. Ik was vergeten dat ik 's middags nog naar een feest moest en dus op tijd terug moest zijn.
Om 8u vertrok ik van thuis met de bike naar de Vijfwegen. Het had de afgelopen nacht vrij hard geregend en ik verwachtte me dus wel aan wat modder. De eerste onverharde strook lag echter verrassend droog. Er stond wel wat wind maar het tempo zat er vrij goed in.
Al vrij snel ging het naar mijn achterdeur en via de bekende stroken in de Madonna ging het naar Langemark en Sint-Juliaan. Een groepje van een viertal bikers zat te jagen achter mij maar ik wou hen voor blijven tot aan de eerste bevoorrading. Ik slaagde er net in en we kwamen samen aan de eerste stop. Snel een hapje en dan via de spoorwegbedding naar de single track langs het kanaal Ieper-IJzer. De wind was komen opzetten en het was soms goed doorstampen. In Bikschote zag ik in de verte Johny B. voor mij rijden en ik deed een spurtje om hen snel in te halen. Even voor de 2de bevoorrading haalde ik hem. Na een Redbull (enkel gedronken voor die 2 meisjes) kon ik terug verder richting Madonna en Houthulstbos.
Johny B. besloot om de grote lus niet te rijden en dus ging ik alleen verder. Ik moest absoluut op tijd terug te zijn en dus gaf ik een tandje bij. De klimmetjes rond Staden verteerde ik vlot en via de passage langs het militair domein kwam ik terug aan de start. Snel de modder van de fiets en in een rotvaart naar huis. Na 92 km kon ik aan de feesttafel aanschuiven.
Zondagmorgen was er de tocht in Diksmuide. het regende lichtjes en dat had het al de ganse nacht gedaan. De modder zou hier wel aanwezig zijn. De eerste onverharde strook was al meteen prijs. Een dun laagje modder dat alle kanten opvloog. Maar alles was goed berijdbaar. Het ging vrij rustig in de groep vond ik maar ik wou de grootste afstand rijden en nestelde mij in de groep.
Op een onverharde strook kreeg ik plots last met de ketting. Bleek dat het derailleurwieltje was losgekomen. Snel even gestopt, de nodige herstelling gedaan en verder gereden. De groep was gaan vliegen maar ik zag hen voor mij uit rijden. Aan de bevoorrading kon ik met hen meerijden maar aangezien ik koos voor de 60km nam ik een iets langere pauze. De lus van de 60km was snel gereden. Asfalt, 1 onverharde strook en 1 kasseistrook. De terugweg via Koekelare en Esen ging vrij snel. Ik begon het koud te krijgen. Snel sms naar het vrouwtje gestuurd om mij aan de aankomst te komen halen. Uiteindelijk met 63 km en net geen 25 gemiddeld aangekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten