zondag 31 juli 2011

Le Boulonnais

Afgelopen woensdag vertrok ik samen met drie kompanen voor een fietsdriedaagse richting Boulonnais. Op dag 1 vertrok ik van thuis om in Diksmuide de weg te vervolgen met Erik en Peter. In Houtem zou Stefaan de groep vervoegen. Het weer zag er niet al te best uit maar het bleef (voorlopig) droog. Via mooie landelijke wegen in en rond Diksmuide en Alveringem kwamen we al snel in Houtem aan en we reden via het canal de la Colme Frankrijk binnen richting Bergues.
Bergues, het decor van de film bienvenue chez les ch'tis, deed ons meteen kennis maken met een bekende scène uit de film. Nog maar net de grens gepasseerd gingen de hemelsluizen open en begon het te regenen. Net zoals die man uit de film die Le Nord binnenreed.
Even dachten we nog te kunnen schuilen in een graansilo maar helaas. De regen zou ons voor de rest van de dag vergezellen. Via kleine dorpjes maalden we kilometers af en we probeerden zo weinig mogelijk te stoppen zodat we warm bleven. In Ruminghem werd het tijd voor het middagmaal maar helaas geen enkel restaurant te vinden. De vriendelijke uitbater van de bar-pmu-tabac was echter zo goed om te kijken wat hij in zijn frigo had. We werden getrakteerd op stoofvlees met frietjes en een royale portie kaas als dessert. Samen met de wijn en water aten we voor slechts € 16,- per persoon.
In Tournehem vervolgden we onze weg via de Noordzeefietsroute richting Clercques en Licques. Even leek het op te klaren maar helaas. Het bleef regenen tot ons hotel:
La ferme du guindal in Marquise. Enig voordeel van dit hotel: het ligt vlak naast de Intermarché zodat je nog wat drank en eten kan kopen. Na 135 km konden onze natte kleren eindelijk uit.
Op dag 2 kozen we voor een lokale lus richting kust. Via kleine dorpjes kwamen we al snel aan in Ambleteuse (fort op het strand) en Audreselles. In dat laatste dorp snel een plaatsje gereserveerd bij Chez Mimi om 's avonds te eten en hop verder naar Cap Griz Nez. Alle vier haalden we er herinneringen op aan een studiereis van 10 jaar geleden. Een heerlijke lunch, goede bediening en we hadden weer de kracht om verder te fietsen. Erik en ikzelf kozen ervoor om in de namiddag enkele mountainbikepaden op te snuiven en wat extra beklimmingen te doen. Mooie vergezichten, pittige klimmetjes, technische afdalingen, alles wat je maar wil. Net voor cap blanc nez liep het voor mij even mis. Een vreemd geluid in het achterwiel en dit aan 50km/u. Het was schrikken en dus meteen aan de kant. Het probleem kon ik niet vinden, maar ik vreesde voor een breuk in de as, al kon ik wel nog verder rijden.
Na Cap Blanc Nez zochten we nog mooie dorpjes op zoals Bazinghen (magnifiek panorama!!) en Beuvrenquien (bruine kroeg met Ricard aan € 2,-). Na een kleine 80km stonden we terug aan het hotel. Klaar voor het avondmaal in Audreselles. Een overheerlijke fruits de mer met een lekkere wijn.
Op dag 3 fietsten we terug naar huis. We kozen voor een ander parcours en gingen via Guines en Ardres terug. De tocht ging vrij vlot en tegen één uur zaten we al aan tafel in Esquelbecq. Was het nu die Blonde d'Esquelbecq (het biertje) of iets anders maar plots waren we elkaar kwijt geraakt. Een stom toeval maar gelukkig vonden we elkaar in Oost-Cappel terug. We hadden nu een stevige wind op de kop en via Lo keerden we terug naar Diksmuide. Een afscheidsdrink aan de IJzertoren en daarna terug huiswaarts met 110 km op de teller.

En vandaag koos ik voor een rustige rit van 70km met de koersfiets langs Zillebeke, Geluveld, Passendale en Stadenberg. Die blessure in mijn knieholte begint me toch wat zorgen te baren. Een bezoek aan de dokter moet raad brengen.